Førerløse busser skal hente passagerer i Aalborg Lufthavn

DR Nordjylland


Foto: ©Navya

Fra 2017 skal førerløse busser fragte passagerne fra deres bil til lufthavnsterminalen.
Lufthavnen planlægger at bruge førerløse busser, fordi parkeringspladsen er på vej til at blive så stor, at turen ikke længere kan klares til fods.
Senest i maj indviede lufthavnen 630 nye p-pladser, men allerede næste år må der formentlig gøres plads til yderligere 500.
– Vi håbede denne her udvidelse på 630 pladser kunne holde i et par år. Men som det ser ud nu, så kan den ikke, fordi vi vokser på chartertrafikken, siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen.
Derfor bliver afstanden til terminalen så stor, at Aalborg Lufthavn har tænkt sig at investere i ubemandede busser, der kan fragte passagerer til og fra parkeringspladsen
– Hvis parkeringspladserne kommer længere væk fra lufthavnsbygningen, end de er nu, så skal vi til at løse det. Hidtil har vi snakket om overdækkede rullende fortov, men nu er der så de her små selvkørende busser, der kan køre rundt på parkeringspladsen og samle passagererne op, siger Søren Svendsen.
De ubemandede busser er fra den franske producent Navya, og prisen er på omkring fem millioner kr. for tre busser. Det er de samme busser, som Aalborg Kommune planlægger at indsætte på en mindre busrute i Aalborg Øst om et par år.
Behovet for parkeringspladser i Aalborg Lufthavn er steget støt i mange år. Da Søren Svendsen tiltrådte som lufthavnsdirektør i 2008 havde Aalborg Lufthavn 1.700 parkeringspladser. I dag er der 5.000.

Udgivet i Nyheder | Tagget , , , , , | Skriv en kommentar

Danmarks Busmuseum åbnet

Fredag 1. juli 2016 kl.12 blev Danmarks Busmuseum indviet i Skælskør.

Danmarks Busmuseum kan fremvise en række tidstypiske rutebiler og busser fra perioden 1930 til 1990’erne. Nogle af busserne i restaureret stand, andre som den stand busserne var i, da museet fik dem erhvervet. Samlingen tæller pt. omkring 45 køretøjer. Museet starter op med de materialer og effekter der siden 1994 er samlet af medlemmerne i foreningen Bushistorisk Selskab. For at sikre disse effekter og værdier, har Bushistorisk Selskab etableret fonden Danmarks Busmuseum, for herefter at overdrage alle aktiver til denne fond der fremover står for driften. Bushistorisk Selskab fortsætter som støtte og venneforening for Danmarks Busmuseum, samt fortsætter udgivelsen af Busbladet. Danmarks Busmuseum og Bushistorisk Selskab drives primært af frivillige.

I perioden 2/7-23/10-2016 har museet åbent:
Fredag kl.12-17
Lørdag kl.10-17
Søndag kl.10-17
Entré: Voksne 50 kr. Børn u/12 år gratis ifølge med voksne.

Danmarks Busmuseum ligger på Fabriksvej 1, 4230 Skælskør.

bushistorisk-selskab.dk

Udgivet i Nyheder | Tagget , , , , , , | Skriv en kommentar

Københavns Bustrafik har købt rute 700

John's TuristfartKøbenhavns Bustrafik
Johns Busser har pr. 1. maj 2016 overdraget Rute 700 mellem København og Bornholm til Københavns Bustrafik.

Johns Turistfart i Nykøbing Falster startede ruten til Bornholm i marts 2015, og adskilte sig fra andre busruter ved at samle passagererne op rundt omkring på Bornholm for derefter at sætte kursen mod København og hospitalerne i hovedstadsområdet. Det skriver TV2 Bornholm.

Man skal foreløbigt fortsat booke billetter via Johns Turistfart. Indtil videre er der ingen ændringer på den front, oplyser John Jalkiewicz fra Johns Busser.

Han oplyser desuden, at det indtil videre er hans busser, chauffører, telefondamer og hjemmeside, der vil servicere de bornholmske kunder. Hvornår den ordning ophører vil blive meldt ud i offentligheden når den nye ejer er klar til det.

John Jalkiewicz oplyser, at Københavns Bustrafik selv har henvendt sig til ham med et købstilbud på Rute 700, som han har efterfølgende har sagt ja til.

– Det var en svær rute at få til at løbe rundt i starten, men siden er vi blevet særdeles godt modtaget og det er en rigtig god rute, vi har solgt, siger John Jalkiewicz til TV2 Bornholm

Johns Busser driver fortsat Rute 800 mellem Nykøbing Faster og Odense over Langeland.

Udgivet i Nyheder | Tagget , , , , , | Skriv en kommentar

Rejsekort erstatter de fleste af Fynbus’ nuværende kort

FynbusRejsekort
Kilde: Transportnyhederne.dk
Trafikselskabet FynBus har nu sat datoen 15. januar 2017 som den samlede start for indførelsen af rejsekort i de fynske busser. De særlige fynske korttyper KVIKkort, Værdikort og Turkort bliver udfaset i løbet af 2017. Den 15. januar 2017 er samtidig dagen, hvor rejsekort bliver landsdækkende for bus- og togtrafikken – de bornholmske busser er dog undtaget.

Datoen den 15. januar 2017 varsler både en afslutning for nuværende FynBus-produkter og en start for FynBus’ overgang til rejsekort. Fra denne dag er det nemlig muligt at benytte rejsekort i alle FynBus’ busser. Det skriver FynBus i en pressemeddelelse.

FynBus’ bestyrelse har besluttet, at FynBus skal tilslutte sig rejsekort og derved gøre rejsekort til et landsdækkende billetsystem med undtagelse af Bornholm. Det betyder, at det bliver lettere at være passager i den kollektive trafik i Danmark.

Farvel til fynske buskort
Samtidig betyder det, at FynBus siger farvel til mange eksisterende produkter, nemlig alle kortprodukter.

Den 14. januar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at købe et KVIKkort, Værdikort eller Turkort. Det gælder for både voksne, børn og pensionister, og den 2. marts er sidste dag, hvor det er muligt at forny sit periodekort. Det vil dog være muligt at benytte alle eksisterende kortprodukter i en overgangsperiode.

Den 31. marts 2017 er overgangen komplet
Den sidste dag, hvor kunder kan benytte nuværende FynBus-kortprodukter i bussen, bliver den 31. marts 2017. Fra 1. april skal man således benytte rejsekort, kontantbillet, mobil-billet eller sms-billet, hvis man skal med bussen.

På www.fynbus.dk/om-rejsekort er det muligt at finde den komplette liste over de nuværende FynBus- produkter, der bliver sagt farvel til. Sammen med listen er der et forslag til, hvilket rejsekortprodukt man kan vælge som erstatning for et af de nuværende produkter.

Rejsekortet bliver landsdækkende
FynBus er det sidste trafikselskab, der overgår til rejsekort, og fra den 15. januar 2017 er visionen om et landsdækkende rejsekort gennemført.

Der er dog en enkelt undtagelsen. Busserne på Bornholm vil fortsat have deres eget billetsystem. BAT har ingen aktuelle planer om at tilslutte sig rejsekortet.

fynbus.dk

rejsekort.dk

Udgivet i Nyheder | Tagget , | Skriv en kommentar

Ny busrute: Aarhus-København

Eurolines
Fredag 20. maj 2016 starter Eurolines en ny dansk indenrigsrute. Ruten kører Aarhus – Vejle – Odense – København.
Der bliver altså endnu mere kamp om kunderne mellem Aarhus og København, hvor Abildskous Linie 888 har kørt i mange år, og i nogen tid har haft konkurrence fra Rødbillet.dk. DSB er naturligvis også en konkurrent mellem Aarhus og København (når de altså kører).

eurolines.dk

Udgivet i Nyheder | Tagget , , , , , , , , | Skriv en kommentar

5A bliver 5C

Movia
Nordens travleste buslinje skifter navn til Cityline – og får nyt design.
Når den opgraderede buslinje 5A til næste forår kører ud på de københavnske veje, bliver det som en Cityline med navnet linje 5C.
Den nye turkise bus bliver fem meter længere end de nuværende busser. Den får flere døre, hvor man kan stige både ind og ud. Og passagererne åbner selv dørene ved at trykke på en knap – helt som man gør på et S-tog.
Dermed bliver linje 5A, som den hedder i dag, den første linje med Movias nye BRT-lignende produkt, Cityline, med en køreplan, der sikrer, at busserne kører hele døgnet – og som i dagtimerne har minimum 6-8 afgange i timen mellem Sundbyvester Plads og Husum Torv.
Det nye turkise design på 5C har det seneste halve år været i test i gadebilledet. Og passagererne har taget godt imod designet. De nye busser er nu sat i produktion, og 23. april 2017 – præcis 45 år efter den første dieselbus blev sat i drift på linje 5 – ruller de nye CO2-neutrale gasdrevne busser på godt 18 meter på linje 5C ud på gaden.
Med linje 5C vil man kunne komme direkte til Herlev Hospital fra Københavns Lufthavn uden skift, man får væsentligt kortere rejsetid – også i myldretiden, og der bliver forbindelse til den planlagte letbane i Ring 3. Stoppestederne langs 5Cs rute bliver også opgraderet med nye læskærme og trafikinformation i realtid.
”Vi er meget tilfredse med, at vi nu har designet klar og glæder os til at præsentere de nye busser med hurtigere rejsetid, højere kvalitet og bedre trafikinformation” siger Movias administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen.
Fakta om 5C Cityline

  • 5A er Nordens travleste buslinje og transporterede ca. 20 mio. passager sidste år. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26,6 mio. passagerer i 2015.
  • 5C er en del af buskonceptet Cityline, der også giver bedre og løbende trafikinfo i busserne, så passagerne kan se, hvordan bussen passer sammen ved f.eks. skift til S-tog eller andre busser.
  • Den nye 5C Cityline bliver en godt 18 meter lang gasdreven ledbus – fem meter længere end nu.
  • De nye busser bliver CO2-neutrale og vil reducere udledningen af NOx og partikler med henholdsvis 72 og 33 pct.
  • Busserne får kortere rejsetid, især i myldretiden.
  • Trafikinformation på stoppestederne opgraderes.
  • Konceptet kaldes Cityline og er inspireret af andre storbyer som Malmø, Paris, Barcelona.
  • Linje 5A kører i dag fra Husum Torv ad Frederikssundsvej og Nørrebrogade via Nørreport og Københavns Hovedbanegård til Københavns Lufthavn.
  • Fra april 2017 bliver ruten forlænget fra Husum Torv ad Herlev Hovedgade og Herlev Ringvej til Herlev Hospital.

moviatrafik.dk

dinoffentligetransport.dk

Udgivet i Nyheder | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Bededag, fredag 22. april 2016, åbner Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm for 2016-sæsonen.

Sporvejsmuseets plakat 2016

Sporvejsmuseets plakat 2016

sporvejsmuseet.dk

Udgivet i Nyheder | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Billigt til og fra Sverige med Linie 888 og Swebus

AbildskouSwebus
I kølvandet på det succesfulde samarbejde med ARRIVA omkring tog-bus-rejser fra Sydvestjylland til København kan Abildskou nu offentliggøre et nyt spændende samarbejde – denne gang med Swebus.
Med det nye dansk-svenske samarbejde kan Abildskou nu tilbyde rejser fra de vanlige stoppesteder i bl.a. Aalborg, Randers, Aarhus og Odense til de svenske byer Malmø, Lund, Helsingborg, Halmstad og Falkenberg.
Samarbejdet fungerer på den simple måde, at du skifter fra Linie 888 til Swebus i Kastrup, hvorfra Swebus står for rejsen ind i Sverige i en af deres flotte busser. Billetten køber du på linie888.dk eller via Abildskous apps.

linie888.dk

Udgivet i Nyheder, Trafikinformation | Tagget , , , , , , , , , , , , , | Skriv en kommentar

E-busser med ekspresfart

MoviaDin Offentlige Transport

Efter Påske begynder de nye E-busser at suse gennem hovedstadsområdet. E-busserne er ekspresbusser, som skaber direkte og ekstra-hurtige forbindelser mellem boligområder, arbejdssteder og uddannelsessteder. Vil du fange en E-bus, så hold øje med busserne med et grønt hjørne og et stort E efter linjenummeret.

Nobina 6040 på linje 330E på Nordre Ringvej i Glostrup, 29/2-2016. Foto: ©René Thaulov Nielsen

Nobina 6040 på linje 330E på Nordre Ringvej i Glostrup, 29/2-2016.
Foto: ©René Thaulov Nielsen

Den 29. marts 2016 kører de nye E-busser ud af garagen. E-busserne er karakteriseret ved en høj rejsehastighed, og de er bl.a. tiltænkt folk på vej til og fra arbejde, uddannelse og hospitaler. E-busserne kan køre med ekspresfart, fordi de kører med få stop og derved skaber hurtige og direkte forbindelser mellem udvalgte knudepunkter, boligområder, erhvervsområder og ud­dannelsessteder. E-busserne kører ofte i myldretiden – morgen, eftermiddag og tidlig aften – for at give pendlerne et hurtigt alternative til de ordinære busser, som ofte kører ad mere snørklede ruter.

Pendlernet

E-busserne er en del af Movias pendlernet sammen med R-busser, S-busser og A-busser. Med E-busserne ønsker Movia at styrke pendlernettet ved at skabe gode transportilbud til pendlerne ved at indsætte busser, der med få stop og ekstra høj frekvens i myldretiden forbinder knudepunkter i befærdede korridorer.

”De hurtige forbindelser, uden skift, er noget, der står højt på ønskesedlen hos mange pendlere og studerende. Med E-busserne skulle det gerne blive endnu mere attraktivt at tage bussen til en række arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner”, siger Per Gellert, centerchef i Movia.

E-busserne er bestilt og bliver betalt af Region Hovedstaden, for at styrke sammenhængen i regionen. Både regionen, kommunerne og busoperatørerne har været aktive i forhold til at få spredt viden om E-bussen helt ud til den enkelte kunde. Derfor er der også planlagt lokale events for E-busserne.

”E-busserne er et godt eksempel på, at vi tager udgangspunkt i menneskers behov for at komme hurtigt og effektivt til og fra fx arbejde og uddannelse. Vi ved, at 6 ud af 10 i hovedstadsregionen netop efterspørger, at det skal være nemmere at skifte mellem forskellige transportmuligheder. Derfor er det afgørende for os, at vi får et transportsystem, der hænger sammen,” siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) fra Region Hovedstaden.

De fem E-bus

  • 15E Forskerparken (Hørsholm) – Nørreport Station. Erstatter 173E og supplerer 150S.
  • 30E DTU Lyngby Campus – Ishøj Station. Erstatter 330E og supplerer 300S.
  • 40E Skodsborg St. – Høje Taastrup Station. Supplerer 400S.
  • 55E Allerød St. – Malmparken Station.
  • 65E Skibby – Hillerød.

Linje 15E
Den eksisterende linje 173E får nyt nummer til 15E. 15E kører fortsat mellem Nørreport Station og Forskerparken i Hørsholm ad Helsingørmotorvejen via bl.a. Ryparken Station, DTU, Nærum Station og Gl. Holte. Linjen bygger oven på den eksisterende linje 150S, så der fremover er bus hvert 10. minut i myldretiderne i begge retninger.

Linje 30E
Den eksisterende linje 330E får nyt nummer til 30E. Linjen kører fra Ishøj Station ad Ring 3 via Glostrup, Herlev og Gladsaxe til Buddinge samt ad Buddingevej og Klampenborgvej til DTU. 30E kører ikke længere til Nærum Station, men ender ved DTU Lyngby Campus. Linjen kører ikke ind via Glostrup og Lyngby stationer i modsætning til følgesvenden linje 300S, som også kører i samme tidsrum. På den måde får passagererne bus hver 10. minut i begge retninger i myldretiderne og hver 20. minut midt på dagen.

Linje 40E
Linje 40E er den ene af de nye linjer. Den kører fra Skodsborg Station ad Skodsborgvej, via Nærum Station, DTU Lyngby Campus og ad Klampenborgvej gennem Lyngby uden at betjene stationen, fuldstændig som linje 30E. Herfra fortsætter den ad Ring 4 samt via Bagsværd Station, Lautrupgård og Malmparken Station til Høje Taastrup Station. Linje 40E kører samme rute som 400S, som får reduceret sin frekvens. 40E kører hver 10. minut i myldretiden og hver hvert 20. minut mellem myldretiderne. Det er kun hver anden bus, der kører til/fra kystbanen ved Skodsborg Station.

Linjen giver en hurtig forbindelse mellem DTU Lyngby Campus og DTU Ballerup Campus, hvor de mange studerene der dagligt rejser mellem de to campusser får en direkte rute med en rejsetid på 30 min. Samtidig stopper bussen på Lundtoftegårdsvej ved gangstien til CPH Business afdeling i Lyngby ved Trongårdsskolen, og skabe forbindelse til CPH Business Lyngby.

Linje 55E
Linje 55E er også ny. 55E kører fra Malmparken Station via det store erhvervsområde Lautrupgård og ad Ballerupvej, Fiskebækvej og Frederiksborgvej via Værløse Station til Farum og herfra til Allerød St. 55E kører hvert 10. minut i begge retninger i myldretiderne og hvert 20. minut mellem myldretiderne. Linjen giver en hurtig forbindelse for pendlere mellem Allerød, Farum, Værløse og Lautrupgård, det store erhvervsområde nord for Malmparken St.. Og betjener på vejen bla. Farum Erhvervspark og de mange arbejdspladser i Farum midtpunkt. Og giver studerende til de to store gymnasier, Allerød Gymnasium i Allerød og Kruses Gymnasium i Farum, en hurtig og direkte rute.

Linje 65E
Linje 65E giver en helt ny forbindelse mellem Skibby via Frederikssund til Hillerød. 65E kører fra Skibby via Onsved til Frederikssund og videre af Roskildevej til erhvervs-og uddannelsesinstitutionerne vest for Hillerød, til Hillerød Station og med sidste stop ved Nordsjællandshospital, Hillerød og Psykiatrisk hospital. 65E kører i myldretiden hver halve time i begge retninger. Med 65E bliver køretiden fra Skibby til Frederikssund under 20 minutter. Turen helt til Hillerød kan klares på 45 minutter. 65E er en oplagt ungdomsrute, der give hurtig transport til uddannelsesinstitutionerne i Frederikssund og Hillerød. 65E forbinder også Nordsjællands hospitaler i Frederikssund og Hillerød med en dør-til-dør forbindelse og en rejsetid på 25 minutter.

Læs mere

Læs mere om E-bussene og find køreplanerne på www.dinoffentligetransport.dk/ebus

Events

Der er planlagt en række events ifm. lancering af E-busserne.

  • 29. og 30. marts kl. 6.30 – 9.00: Malmparken St. og Hillerød St. Stoppestedsværter ved guider passagerer til de nye E-busser og giver en morgenbolle til turen. På Malmparken St. standser både 40E og 55E og på Hillerød St. standser 65E
  • 31. marts kl. 7.30 -9.00: Stoppestedet Borupvang i Lautrupgård. Det fejres at studerende på DTU Ballerup Campus har fået en ny buslinje, som kører direkte til DTU Lyngby Campus. I dagens anledning er stoppestedet pimpet og kaffevognen kørt i stilling. Ballerups borgmester og direktøren for DTU Ballerup deltager.
  • 1. april kl 11-14: K-Nord – HHX og Gymnasium, Hjortehøjsvej i Lyngby Pendlerevent for elever og ansatte. Movias rejsehold laver pendlertjek og kaffevognen er rullet frem.
  • 5. april kl. 11-14: Nordsjællands Hospital i Frederikssund Pendlerevent for ansatte, besøgende og patienter. Movias rejsehold laver pendlertjek og kaffevognen er rullet frem.
  • 6. april kl. 11-14: Nordsjællands Hospital i Hillerød Pendlerevent for ansatte, besøgende og patienter. Movias rejsehold laver Pendlertjek og kaffevognen er rullet frem.
  • 13. april kl. 9-12: K-Nord i Hillerød Pendlerevent for elever og ansatte. Movias rejsehold laver pendlertjek og kaffevognen er rullet frem.
  • 13. april kl 12-15: Esnord i Hillerød: Pendlerevent for elever og ansatte på Esnord. Movias rejsehold laver Pendlertjek og kaffevognen er rullet frem.
  • 14. april kl. 11-14: Lyngby-Taarbæk Rådhus.
  • 15. april: Borgerevent i Skibby E-bussen fejres med kage og hornmusik (arrangeres i samarbejde med Skibby borgerforening).

moviatrafik.dk

dinoffentligetransport.dk

Udgivet i Nyheder | Tagget , , | Skriv en kommentar

Nye miljøvenlige busser kører på slagteriaffald

Busserne på linje 600S og linje 390R vil fremover køre 100 pct. på syntetisk biobrændstof lavet af slagteriaffald. Dermed bliver kørslen på de to travle nordsjællandske buslinjer CO2 fri.

Linje 600S og linje 390R bliver de første buslinjer i fast drift, der udelukkende kører på det nye miljøvenlige brændstof. Brændstoffet er fossilfrit og er også kendt som BtL og HVO. Der er tale om et 2. generationsbrændstof, der alene baserer sig på rest- og affaldsprodukter.
De to travle buslinjer indgår i Movias store udbud A14, som omfatter i alt 29 busruter på Sjælland, hvor et væsentligt krav til tilbudsgiverne er, at buskørslen på 600S og 390R skal være CO2 fri.
Udbuddets øvrige buslinjer kører på en andel af det syntetiske biobrændstof, som sikrer en mindre udledning af CO2 på de ruter.
”Vi er meget tilfredse med, at vi nu får to ekstra miljøvenlige og fuldstændig CO2 fri buslinjer. Den klare klimaprofil har været et afgørende krav til tilbudsgivere,” siger Movias centerchef Søren Englund.
Region Hovedstaden har været med til at definere miljøkravene til buslinjerne. Region Hovedstaden og Region Sjælland bestiller trafikken på linje 600 S.
”Vi ønsker at reducere støj – og luftforureningen, og har et mål om at gøre transportsektoren helt fri for fossile brændstoffer. Som stor indkøber af kollektiv trafik, hvor vi årligt bruger en halv milliard kr., er det derfor oplagt, at vi netop her starter den grønne omstilling. Derfor er vi begejstrede over, at begge linjer nu bliver CO2 fri,” siger medlem af Miljø- og trafikudvalget i Region Hovedstaden Bodil Kornbek (S).
Ud over den klare miljøprofil får passagererne også ekstra komfort på de to linjer, hvor rejserne generelt er ret lange. 600S kører fra Hillerød over Roskilde til Hundige og er den travleste af de to linjer, mens 390R kører ruten Helsingør til Helsinge.
De nye CO2 fri busser starter i drift i december 2016. Det er Arriva Danmark A/S, der har vundet kørslen på 600S, mens Umove A/S har vundet linje 390R.

Oversigt over operatører og buslinjer:
• 600S er tildelt Arriva Danmark A/S
• 307, 337 er tildelt til Umove A/S
• 305 er tildelt til Umove A/S
• 370, 374 er tildelt Umove A/S
• 390R er tildelt Umove A/S
• 71, 72, 74, 847, 848 er tildelt Anchersen ApS
• 137, 139 er tildelt Anchersen ApS
• 35, 77, 78 er tildelt Anchersen ApS
• 253, 254, 271, 272, 273, 274 er tildelt Lokalbus A/S
• 241, 242, 243, 244, 247 er tildelt Lokalbus A/S

moviatrafik.dk

Udgivet i Nyheder | Tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Skriv en kommentar