Krydstogtskib skåret midt over

16x9
Skibet Silver Spirit i tørdok hos skibsværftet Fincantieri i Palermo. Foto: Silversea

Operationen skal forlænge skibet med 15 meter.

En tur langs havnekajen i Palermo i disse dage vil sikkert få de fleste til at spærre øjnene op – og det er ikke kun udsigten over det Tyrrhenske hav, der er bjergtagende.

Et unikt projekt på et lokalt skibsværft vækker også opsigt.

Når skibet er færdigt på værftet, er det vokset fra 195,8 meter til 210,7 meter.
Når skibet er færdigt på værftet, er det vokset fra 195,8 meter til 210,7 meter. Foto: Silversea

Her ligger et over 195 meter langt krydstogtskib i dok, og det ser alt andet end sødygtigt ud.

Skibet Silver Spirit, der er ejet af krydstogtvirksomheden Silversea, er skåret midt igennem.

Men ophugningen skyldes ikke, at skibet er på vej til skrot. Tværtimod. Det skal forlænges, så der er plads til mange flere gæster, næste gang det stævner ud.

Sådan så krydstogtskibet ud, inden det blev skåret over i to.
Sådan så krydstogtskibet ud, inden det blev skåret over i to. Foto: Silversea

Ombygningen er en sjældenhed inden for maritim arkitektur, og den er sin første af sin art, der foretages på et luksuriøst krydstogtskib, oplyser Silversea.

Forlængelsen er bygget på forhånd og ligger klar på havnen.
Forlængelsen er bygget på forhånd og ligger klar på havnen. Foto: Silversea

Helt præcist skal en 15 meter lang forlængelse af skibet dirigeres på plads midt mellem de overskårne skibsdele med militær præcision.

Det over 36.000 ton tunge skib bliver forsigtigt samlet.
Det over 36.000 ton tunge skib bliver forsigtigt samlet. Foto: Silversea

Operationen kræver 500 faglærte arbejdere og cirka 450.000 mandetimer.

Dertil kommer 846 tons stål og føring af 110.000 meter kabel og 8000 meter rør.

Med delene på plads skal skibet samles igen, så det kan klare at sejle.
Med delene på plads skal skibet samles igen, så det kan klare at sejle. Foto: Silversea

Prisen på forvandlingen forventes at være 100 millioner dollars eller mere end 600 millioner danske kroner.

Når den er færdig, er skibet blevet 12 procent større.

Poolområdet på dækket er vokset fra 30 til 45 meter med tilbygningen.
Poolområdet på dækket er vokset fra 30 til 45 meter med tilbygningen. Foto: Silversea

Udvidelsen giver blandt andet plads til flere restauranter, større udendørs poolområde, en spa, et område til at dyrke aerobic, et vægttræningsrum og 34 ekstra suiter.

De nye suiter tager form. Resten af skibet renoveres også indvendigt, og mere end 4600 genstande, blandt andet møbler, er afleveret til genbrug.
De nye suiter tager form. Resten af skibet renoveres også indvendigt, og mere end 4600 genstande, blandt andet møbler, er afleveret til genbrug. Foto: Silversea

Sammensvejsningen af det eksisterende skib og den nye midterforlængelse er allerede i fuld gang.

Skibet skal nemlig sejle ud med nye gæster allerede 6. maj.

Når ombygningen er slut, skal Silver Spirit genoptage sin sædvanlige sejlrute; et syv dages krydstogt mellem Civitavecchia lige nord for Rom og Barcelona i Spanien.
Når ombygningen er slut, skal Silver Spirit genoptage sin sædvanlige sejlrute; et syv dages krydstogt mellem Civitavecchia lige nord for Rom og Barcelona i Spanien. Foto: Silversea
Dette indlæg blev udgivet i Nyheder og tagget , , , . Bogmærk permalinket.